Allmänna bestämmelser och villkor
Artikel 1 - Definitioner
I dessa allmänna villkor gäller följande definitioner
Ångerfrist: den tid inom vilken konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt;
Konsument: den fysiska person som inte agerar i utövandet av ett yrke eller en verksamhet och som ingår ett distansavtal med entreprenören;
Dag: kalenderdag;
Varaktighetstransaktion: ett distansavtal som avser en serie varor och/eller tjänster, vars leverans- och/eller köpskyldighet är spridd över tiden
Varaktigt medium: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller företagaren att lagra information som är riktad till honom personligen på ett sätt som möjliggör framtida konsultation och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen;
Ångerrätt: möjlighet för konsumenten att frånträda distansavtalet inom ångerfristen.
Företagare: den fysiska eller juridiska person som erbjuder varor och/eller tjänster till konsumenter på distans;
Distansavtal: ett avtal enligt vilket, inom ramen för ett system som organiseras av entreprenören för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, fram till och med ingåendet av avtalet, exklusiv användning görs av en eller flera tekniker för distanskommunikation
Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och näringsidkaren har samlats i samma rum vid samma tidpunkt;
Allmänna villkor: entreprenörens nuvarande allmänna villkor.
Artikel 2 - Ångerrätt
Konsumenten har rätt att frånträda avtalet.
avtalet.
Under betänketiden ska konsumenten hantera produkten och dess förpackning varsamt.
Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska denne returnera produkten med alla levererade tillbehör och
tillbehör och om möjligt i ursprungligt skick, i enlighet med rimliga instruktioner från entreprenören.
entreprenören.
Artikel 3 - Tillämpning
Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företaget och för varje ingånget distansavtal och beställningar mellan företaget och konsumenten. Innan distansavtalet ingås görs texten av dessa allmänna villkor tillgänglig för konsumenten. Om detta rimligen inte är möjligt, kommer det att anges innan distansavtalet ingås att de allmänna villkoren kan ses hos företaget och att de kommer att skickas kostnadsfritt till konsumenten på begäran så snart som möjligt. Om distansavtalet ingås elektroniskt kan texten av dessa allmänna villkor, i avvikelse från föregående stycke och innan distansavtalet ingås, göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att den enkelt kan lagras på en hållbar databärare. Om detta rimligen inte är möjligt, kommer det att anges innan distansavtalet ingås var de allmänna villkoren kan ses elektroniskt och att de kommer att skickas kostnadsfritt till konsumenten på begäran, antingen elektroniskt eller på annat sätt. I det fall specifika produkt- eller tjänstevillkor också gäller utöver dessa allmänna villkor, gäller andra och tredje stycket i tillämplig mån, och konsumenten kan i händelse av motstridande allmänna villkor alltid åberopa den tillämpliga bestämmelsen som är mest fördelaktig för honom. Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid något tillfälle är helt eller delvis ogiltiga eller ogiltigförklaras, förblir avtalet och dessa villkor i övrigt giltiga och den aktuella bestämmelsen ska omedelbart ersättas i ömsesidig överenskommelse med en bestämmelse som närmar sig syftet med den ursprungliga så mycket som möjligt. Situationer som inte regleras i dessa allmänna villkor ska bedömas 'i enlighet med andan' i dessa allmänna villkor. Oklarheter om tolkningen eller innebörden av en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas 'i enlighet med andan' i dessa allmänna villkor.
Artikel 4 - Erbjudandet
Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller sker under villkor, anges detta uttryckligen i erbjudandet. Erbjudandet är utan förpliktelser. Företaget har rätt att ändra och anpassa erbjudandet. Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att möjliggöra en god bedömning av erbjudandet av konsumenten. Om företaget använder bilder är dessa en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara misstag eller fel i erbjudandet binder inte företaget. Alla bilder, specifikationsuppgifter i erbjudandet är indikativa och kan inte ge upphov till skadestånd eller upplösning av avtalet. Bilder av produkter är en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna. Företaget kan inte garantera att de visade färgerna exakt överensstämmer med de verkliga färgerna på produkterna. Varje erbjudande innehåller sådan information att det för konsumenten är tydligt vilka rättigheter och skyldigheter som är kopplade till acceptansen av erbjudandet. Detta gäller särskilt: eventuella fraktkostnader; hur avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs för detta; om ångerrätten gäller eller inte; betalningssätt, leverans och genomförande av avtalet; tidsramen för acceptans av erbjudandet, samt den tidsperiod inom vilken företaget garanterar priset; beloppet för avgiften för kommunikation på distans om kostnaderna för användning av kommunikationstekniken beräknas på en annan grund än den ordinarie grundavgiften för det använda kommunikationsmedlet; om avtalet arkiveras efter att det ingåtts, och i så fall hur konsumenten kan få tillgång till detta; hur konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera och, om så önskas, korrigera de uppgifter som han lämnat i samband med avtalet; eventuella andra språk på vilka, förutom nederländska, avtalet kan ingås; de uppförandekoder som företaget har underkastat sig och hur konsumenten kan få tillgång till dessa uppförandekoder elektroniskt; och den minimi längd för distansavtalet vid en långvarig transaktion. Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, typ av material.
Artikel 5 - Avtalet
Avtalet ingås, med förbehåll för vad som anges i punkt 4, vid det ögonblick då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de villkor som där ställs. Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt bekräftar företaget omedelbart via elektronisk väg mottagandet av acceptansen av erbjudandet. Så länge mottagandet av denna acceptans inte har bekräftats av företaget kan konsumenten häva avtalet. Om avtalet ingås elektroniskt vidtar företaget lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och säkerställer en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt kommer företaget att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder för detta. Företaget kan inom lagliga ramar ta reda på om konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter, liksom alla de fakta och faktorer som är viktiga för att ingå avtalet på distans på ett ansvarsfullt sätt. Om företaget har goda skäl att inte ingå avtalet baserat på denna undersökning har det rätt att motiverat vägra en beställning eller förfrågan eller att knyta särskilda villkor till genomförandet. Företaget ska vid produkten eller tjänsten till konsumenten bifoga följande information, skriftligt eller på ett sådant sätt att den kan lagras på en hållbar databas på ett tillgängligt sätt för konsumenten: a. besöksadressen till företagets lokaler där konsumenten kan vända sig med klagomål; b. villkoren under vilka och hur konsumenten kan utöva ångerrätten, eller en tydlig information om att ångerrätten är utesluten; c. information om garantier och befintlig service efter köp; d. uppgifterna som anges i artikel 4 punkt 3 i dessa villkor, om inte företaget redan har gett dessa uppgifter till konsumenten före avtalsgenomförandet; e. kraven för uppsägning av avtalet om avtalet har en längd av mer än ett år eller är av obestämd längd. I fall av en långvarig transaktion gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen. Varje avtal ingås under förutsättning av tillräcklig tillgång till de aktuella produkterna.
Artikel 6 – Ångerrätt
Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att avbryta avtalet utan att ange skäl inom 14 dagar. Denna ångerfrist börjar dagen efter att konsumenten har mottagit produkten eller en i förväg utsedd och meddelad representant. Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen noggrant. Han får endast packa upp eller använda produkten i den mån som är nödvändig för att kunna bedöma om han vill behålla produkten. Om han utnyttjar sin ångerrätt ska han returnera produkten med alla tillhörande delar och, om det rimligen är möjligt, i originalskick och förpackning enligt de rimliga och tydliga instruktioner som ges av företaget. När konsumenten önskar använda sin ångerrätt är han skyldig att meddela detta inom 14 dagar efter att ha mottagit produkten. Meddelandet ska göras skriftligen via brev eller e-post. Efter att konsumenten har meddelat sin avsikt att använda sin ångerrätt ska kunden returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten ska bevisa att de levererade varorna har returnerats i tid, till exempel genom ett fraktbevis. Om kunden inte har meddelat sin avsikt att använda sin ångerrätt eller inte har returnerat produkten till företaget inom de tidsramar som anges i punkt 2 och 3, är köpet giltigt.
Artikel 7 – Kostnader vid återkallelse
Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt står kostnaderna för att returnera produkterna för konsumentens räkning. Om konsumenten har betalat ett belopp kommer företaget att återbetala detta belopp så snart som möjligt, men senast inom 14 dagar efter återkallelsen. Detta förutsätter att produkten redan har mottagits av webbutiken eller att ett giltigt bevis på fullständig retur kan uppvisas.
Artikel 8 – Uteslutning av ångerrätt
Företaget kan utesluta konsumentens ångerrätt för produkter som beskrivs i punkterna 2 och 3. Uteslutningen av ångerrätten gäller endast om företaget tydligt har angett detta i erbjudandet, åtminstone i god tid innan avtalet ingås. Uteslutning av ångerrätt är endast möjlig för produkter: a. som har tillverkats av företaget enligt konsumentens specifikationer; b. som är tydligt personliga; c. som av sin art inte kan returneras; d. som snabbt kan bli förstörda eller föråldras; e. vars pris är kopplat till svängningar på den finansiella marknaden som företaget inte har kontroll över; f. för enskilda tidningar och tidskrifter; g. för ljud- och videoinspelningar samt programvara vars försegling konsumenten har brutit; h. för hygienprodukter vars försegling konsumenten har brutit. Uteslutning av ångerrätt är endast möjlig för tjänster: a. avseende boende, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period; b. vars leverans har påbörjats med uttryckligt samtycke från konsumenten innan ångerfristen har gått ut; c. avseende vadslagning och lotterier.
Artikel 9 – Priset
Under den giltighetstid som anges i erbjudandet höjs inte priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna, med undantag för prisändringar till följd av ändringar i momssatser. I avvikelse från föregående punkt kan företaget erbjuda produkter eller tjänster vars priser är knutna till svängningar på den finansiella marknaden och där företaget inte har någon påverkan, med variabla priser. Denna knytning till svängningar och det faktum att eventuellt angivna priser är riktpriser ska anges i erbjudandet. Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de beror på lagstiftning eller bestämmelser. Prishöjningar från och med 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om företaget har avtalat om detta och: a. dessa beror på lagstiftning eller bestämmelser; eller b. konsumenten har rätt att säga upp avtalet från den dag då prishöjningen träder i kraft. Alla priser är under förutsättning av tryck- och skrivfel. Företaget tar inget ansvar för följderna av tryck- och skrivfel. Vid tryck- och skrivfel är företaget inte skyldigt att leverera produkten till det felaktiga priset.
Artikel 10 – Överensstämmelse och garanti
Företaget garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de i erbjudandet angivna specifikationerna, de rimliga kraven på kvalitet och/eller användbarhet och de lagstadgade bestämmelser och/eller myndighetsföreskrifter som gäller vid avtalets ingående. Om det överenskommits garanterar företaget dessutom att produkten är lämplig för annat än normalt bruk. En garanti som ges av företaget, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagliga rättigheter och krav som konsumenten kan göra gällande mot företaget enligt avtalet. Eventuella brister eller felaktigt levererade produkter måste meddelas företaget skriftligen inom 14 dagar efter leveransen. Retur av produkterna ska ske i originalförpackning och i nyskick. Garantitiden för företaget överensstämmer med tillverkarens garantitid. Företaget är dock aldrig ansvarigt för produktens slutliga lämplighet för varje individuell användning av konsumenten, eller för eventuella råd angående användning eller tillämpning av produkterna. Garantin gäller inte om: konsumenten själv har reparerat och/eller ändrat de levererade produkterna eller låtit tredje part göra det; de levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller annars hanterats vårdslöst eller i strid med företagets anvisningar och/eller hanterats i strid med förpackningen; bristen helt eller delvis beror på föreskrifter som myndigheten har ställt eller kommer att ställa avseende arten eller kvaliteten av de använda materialen.
Artikel 11 – Leverans och genomförande
Företaget ska vidta största möjliga omsorg vid mottagandet och genomförandet av beställningar av produkter. Med beaktande av vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor kommer företaget att utföra accepterade beställningar med skälig snabbhet, men senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har godkänt en längre leveranstid. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan utföras eller endast delvis kan utföras, får konsumenten meddelande om detta senast 30 dagar efter att han har lagt sin beställning. I så fall har konsumenten rätt att utan kostnad avbryta avtalet och har rätt till eventuell ersättning. Vid avbokning enligt föregående stycke ska företaget återbetala det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, men senast inom 14 dagar efter avbokningen. Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, ska företaget anstränga sig för att tillhandahålla en ersättningsartikel. Senast vid leveransen ska det tydligt och begripligt meddelas att en ersättningsartikel levereras. Ångerrätten kan inte uteslutas för ersättningsartiklar. Kostnaderna för eventuell retur är företaget till last. Risken för skador och/eller förlust av produkter ligger hos företaget fram till leverans till konsumenten eller en i förväg utsedd och meddelad representant, om inte annat uttryckligen överenskommits.
Artikel 12 – Avtalets varaktighet: uppsägning och förlängning
Uppsägning: Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som ingåtts på obestämd tid och som avser regelbundet leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, med beaktande av de uppsägningregler som överenskommits och en uppsägningstid på högst en månad. Konsumenten kan säga upp ett avtal som ingåtts på bestämd tid och som avser regelbundet leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, när som helst vid avtalets slut med beaktande av de uppsägningregler som överenskommits och en uppsägningstid på högst en månad. Konsumenten kan säga upp de avtal som nämns i föregående stycken: när som helst och behöver inte vara begränsad till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period; åtminstone säga upp på samma sätt som de ingåtts av honom; alltid säga upp med samma uppsägningstid som företaget har avtalat för sig själv.
Förlängning: Ett avtal som ingåtts på bestämd tid och som avser regelbundet leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster får inte förlängas eller förnyas tyst för en viss tid. I avvikelse från föregående stycke får ett avtal som ingåtts på bestämd tid och som avser regelbundet leverans av dagstidningar, nyhetsbrev och tidskrifter förlängas tyst i högst tre månader, om konsumenten kan säga upp detta förlängda avtal vid förlängningens slut med en uppsägningstid på högst en månad. Ett avtal som ingåtts på bestämd tid och som avser regelbundet leverans av produkter eller tjänster får endast förlängas tyst för obestämd tid om konsumenten kan säga upp det när som helst med en uppsägningstid på högst en månad och en uppsägningstid på högst tre månader i det fall avtalet avser regelbundet, men mindre än en gång per månad, leverans av dagstidningar, nyhetsbrev och tidskrifter. Ett avtal med begränsad varaktighet för att regelbundet leverera dagstidningar, nyhetsbrev och tidskrifter för prov eller bekantskap (prov- eller bekantskapsabonnemang) fortsätter inte automatiskt och avslutas automatiskt efter köp av prov- eller bekantskapsperioden.
Varaktighet: Om ett avtal har en varaktighet av mer än ett år, får konsumenten efter ett år säga upp avtalet när som helst med en uppsägningstid på högst en månad, om inte rimlighet och rättvisa strider mot uppsägning innan den överenskomna varaktigheten löper ut.
Artikel 13 – Betalning
Om inte annat överenskommits ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter att ångerfristen, enligt artikel 6 punkt 1, har börjat. I händelse av ett avtal om att tillhandahålla en tjänst börjar denna period efter att konsumenten har mottagit bekräftelsen av avtalet. Konsumenten har en skyldighet att omedelbart informera företaget om felaktigheter i de angivna eller meddelade betalningsuppgifterna. Vid dröjsmål med betalning från konsumenten har företaget, med förbehåll för lagliga begränsningar, rätt att ta ut rimliga kostnader som tidigare meddelats konsumenten.
Artikel 14 – Klagomålshantering
Klagomål rörande genomförandet av avtalet måste lämnas in till företaget inom 7 dagar efter att konsumenten har upptäckt bristerna, och dessa ska vara fullständiga och tydligt beskrivna. Klagomål som lämnats till företaget besvaras inom 14 dagar från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en förutsägbar längre handläggningstid kommer företaget inom 14 dagar att svara med ett mottagningsmeddelande och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar. Om klagomålet inte kan lösas i samförstånd uppstår en tvist som är föremål för tvistlösning. Ett klagomål suspenderar inte företagets skyldigheter, om inte företaget skriftligen anger något annat. Om ett klagomål befinns vara giltigt av företaget, kommer företaget att antingen kostnadsfritt byta ut eller reparera de levererade produkterna.
Artikel 15 – Tvister
Endast nederländsk lag ska tillämpas på avtal mellan företaget och konsumenten som omfattas av dessa allmänna villkor. Detta gäller även om konsumenten är bosatt i utlandet.